Roller Ghoster

De Roller Ghoster heeft van 1993 tot en met 2008 op vele Nederlandse kermissen gestaan onder leiding van Kulpe en later Buwalda-Kriek. Helaas is in 2008 (een gedeelte) van dit spookhuis verloren gegaan door een brand en is sindsdien niet meer verschenen.



Het model van spookhuis Roller Ghoster is in 2012 tot leven gekomen na een aantal jaar van voorbereidingen. Helaas kon ik geen goede foto's meer maken van de echte Roller Ghoster door de brand in 2008. Gelukkig had ik nog wel een grote collectie foto's in mijn archief. Mede daardoor heb ik wel een compleet decoblad kunnen maken.
 
Als eerste in dit bouwverslag laat ik eerst de voorbereidingen zien die ik in de jaren voor 2012 heb gedaan. Naast de decobladen zijn dat de bewegende figuren, met als start het grote rode monster die de blikvanger van de Roller Ghoster is;

 
Het is een lastig om een betrouwbaar klein mechanisme te bouwen die het ook na vele draaiuren het nog functioneert. De foto hierboven worden de armen getest of alles goed draait. daarna heb ik de armen verder beschilderd en okselhaar toegevoegd van vilt. Hieronder is een kort testfilmpje te zien van de beweging van de twee armen. In het filmpje zijn ook de twee poppetjes te zien die het monster vast heeft.

 
Naast het bovenstaande rode monster is er nog een grote blikvanger: de grote aap, genaamd 'Mister Con'. Ik heb geprobeerd in de aap zo veel mogelijk bewegende onderdelen te plaatsen. Door de schaal is dat een leuke uitdaging!
 
De aap kan zijn armen en lichaam bewegen. Door de bewerkte ruimte is het mij niet gelukt om het hoofd te laten bewegen. Als het model af is wil ik dat het er ongeveer zo uit ziet:


- Mister Con bij de echte Roller Ghoster -

 
Het gele monster op de kassa had in het echt niet heel veel beweging. Het hoofd, de mond en zijn armen bewogen. Ik hou het bij het hoofd en de twee armen die samen één beweging maken. Het monstertje is ongeveer even groot als een Preister-poppetje, alleen heeft hij langere benen. Het monster heeft al snel zeven kleuren op zich die er met een kwast met enkele haren er op zijn gebracht.

 
Hier zijn de vele verschillende kleuren goed zichtbaar. Het ijzerdraadje gaat zorgen dat de armen en het hoofd bewegen. In de achterkant van de Roller Ghoster komt een schijvensysteem te staan die voor het programma van de bewegingen gaat zorgen. Dit systeem wordt ook in de Efteling gebruikt bij bijvoorbeeld de Fata Morgana en enkele sprookjes. Hieronder is een testfilmpje te zien van de aap. Later ga ik hier nog schijven voor maken die voor de definitieve bewegingen gaan zorgen.

 
Ook is er een testfilmpje van de vogel die op het hoogste puntje van de gevel komt te staan. De vogel gaat zijn hoofd en vleugels bewegen. Dit figuur is op veel spookhuizen en funhuizen te zien van de bouwer Barbisan Arcadia.

 
 
Ook hier zitten veel kleuren verf op de vogel om het zo veel mogelijk te laten lijken op het origineel.


Het tweede testfilmpje van de vogel. Zoals te zien is beweegt het hoofd gelijk met de vleugels. Missie geslaagd! Het volgende 'ding' ( ik heb geen idee hoe dit figuur heet) dat ik gemaakt heb, is de pop die helemaal aan de rechterkant staat. Deze pop heeft zes armen en twee kleine armen naast zijn kaken die allemaal apart van elkaar bewegen. Ik had een poging gedaan die aardig gelukt is;


Dat kwam bijzonder dicht bij de werkelijkheid dat ik het zo gelaten heb. Na het één en ander aangepast te hebben kon ik het figuur voorzien van zijn kleuren verf.



Zoals je hierboven kan zien is dit figuurtje niet heel groot maar heeft wel veel beweging. Ik ben tevreden!

 
Met diverse zalm- en rood- en wittinten heb ik dit model beschilderd. Het grote voorbeeld is op bovenstaande foto op de achtergrond zichtbaar.

 
Dit is één van de twee decobladen die voor dit model zijn gemaakt. Dit is de façade en de kassa. Toen dit decoblad klaar was kon ik beginnen met testen of alles klopt en aansluit op elkaar. Dat is te zien op de volgende foto. Ook zijn alvast enkele figuren geplaatst.
 
Eén van de toevoegingen die de heer Kulpe heeft gedaan aan het echte spookhuis is de grote arm met de spin. Deze arm heeft bijzonder veel details die helaas bijna niet zichtbaar zijn door de bruine mouw. Ook ik heb een poging gedaan om deze grote hand na te maken.


 
Aan de vingers komt nog een grote spin te hangen. Die spin wordt later gemaakt. Nu kan het echte bouwen beginnen! De vele voorbereidingen zijn gedaan en alle bouwtekeningen, lengtes, breedtes, deco's en mechanische onderdelen zijn dubbel gecheckt. Laat het echte bouwen maar beginnen!

 
De bouwtekeningen liggen klaar. Hierop staan alle maten van het spookhuis. Handig bij het bouwen om geen fouten te maken. Een millimeter verschil in een belangrijk onderdeel kan grote gevolgen hebben. Ook is op bovenstaande foto het systeem te zien die de figuren laat bewegen. Hieronder laat ik het bouwproces van dit systeem zien.

 
Dit is één schijf voor één figuur. Een heuvel duwt een stripje weg waardoor die aan het eind van het stangetje omhoog komt. Door het hefboom effect geeft een kleine heuvel, of dal, toch nog aan het eind een grotere afstand. Een afstand die genoeg is voor dit model. De eerste schijf was een test om te kijken hoe diep/laag en stijl een heuvel of dal kan zijn. Ik had hier de aap aangesloten om te kijken hoe dit er dan uit ziet. Het was een waardevolle test. In het begin was ik er nog niet helemaal uit of ik het mechanisme plat liet liggen of op z'n zij zette. Door deze test heb ik toch besloten dat het verstandiger was om het geheel een kwartslag te draaien. Hierdoor is het systeem steviger en kan het meer krachten hebben. Er komen tenslotte veel verschillende schijven op te zitten die een behoorlijk gewicht moeten trekken of duwen.



 
Het systeem wordt aangedreven door één Faller-motor. Eentje die ik nog had liggen van een oud Faller kermismodel. Na het bouwen van dit systeem, die later tijdens de bouw van de attractie nog verder wordt aangevuld, kan er gestart worden met het hart van de attractie; de twee middenbouwwagens. Alle bouwtekeningen gaan zich nu bewijzen en worden overgenomen op een polystyrolplaatje van één millimeter dik die later hét spookhuis gaan vormen.

 
Ik ben het met je eens; het is een wirwar van lijnen. De gevorderde bouwer herkent er misschien al een attractie in, maar voor een leek is het een wirwar. Rechtsonder is de onderplaat waar de zijkant (links),voorkant (rechtsboven) en de bovenkant (in het midden) op geplakt worden. De basis van de Roller Ghoster.

 
De onderdelen zijn uitgesneden. Een precies klusje waar een scherp mesje en een liniaal het gereedschap is. Bovenop ligt het balkon, daaronder de voorkant waar dus het balkon op geplakt wordt.
 
 
De onderdelen vinden snel hun weg. De platte onderdelen gaan nu 3D-spookhuis vormen.
 
 
Ook de zijkant, met het eerste stukje van de toren, is geplaatst. Net zoals het dak. Ook heb ik alvast een gat gesneden in de voorkant waar later het mechanisme van het monster komt.
 
 
En zo zit dat er aan de andere kant uit. Ook hier zit de zijkant er in. Later worden er nog enkele strips tegen de zijkant geplakt waardoor er meer leven in komt. De echte Roller Ghoster had tenslotte ook niet een strak en egale achterkant.
 
 
De techniek voor het openen van de deuren in de (voor de kijker) rechter toren vergt aandacht. Er is bijna geen ruimte om dit te plaatsen, daarom bouw ik als eerste de rechter toren zodat ik nog overal bij kom. Eigenlijk volg ik de exacte bouw van de echte Roller Ghoster. Startend met de twee middenbouwwagens, daarna de linker toren, rechter toren en de rest. 
 
 
Ik heb nog enkele stukjes polystyreen op de zijkant geplakt. Net zoals is de bovenste container (eerste verdieping) iets breder en langer dan de onderste (begaande grond).
 
 
 
Hetzelfde geldt voor de andere kant. Nu is het duidelijk dat het een uitschuifbare trailer is. Na het plaatsen van deze details is het geheel wit gespoten.
 
 
De torens kunnen verder afgemaakt worden. Beginnend met het dak van de linker toren.
 
 
De eerste deco zit er op! Helaas zie je van de onderkant bijna niks meer als het balkon er op zit.
 
 
Een overzicht tot nu toe. Hierna zijn ook de decoraties van de rechter toren geplaatst.
 
 
Het mechanisme van het raam werkt. Hier is het raam dicht.. en hieronder open! Door een gewicht aan de achterkant valt het raam weer langzaam dicht. De heuvel op de schijf zorgt dat het raam weer open gaat.
 
 
 
Ook het rode monster heb ik op de attractie geplaatst. Vastgeplakt aan de achterwand met het mechanisme door het gat.
 
 
Hier een foto van de achterkant. Een kijkje in de keuken van dit spookhuis. Het mechanisme met de schijven en armen is aan de rechterkant geplaatst. Goed en steven vastgeplakt tegen de voorkant en zijwand. In de rechter toren (aan de linkerkant) zie je het gewichtje hangen die zorgt dat de ramen weer dichtvallen.
 
 
De eerst pop kan geplaatst worden! De pop met de zes armen die te vinden is naast de rechter toren. Net echt toch?
 
 
Een overzichtsfoto van wat ik tot nu toe in dit bouwverslag gemaakt en geplaatst heb. Nieuw voor jou als lezer is de stenen kasteelachtige lijst in het middengedeelte en de ronde afwerkingsdecoratie op de rechtertoren. Hieronder zijn nog twee testfilmpjes te zien van het raam en de pop.





 
De eerste decoraties zitten nu op de linker toren. Verder heb ik nu ook de rechtertoren afgemaakt. De grote klok is hier nu te zien! Aan de rechter toren komen twee objecten die bewegen; de grote oude hand en de vogel. Die worden als eerste aan de toren bevestigd.
 
 
De hand hangt en het systeem is vast gemaakt aan het schijvensysteem. Hierdoor kan de hand nu op en neer gaan. Ook is de 'dood' geplaatst onder in de toren.
 
 
De vogel zit ook stevig vast aan de toren en aan het schijvensysteem met één schijf. De schijf is zo geprogrammeerd dat de vogel die keer klappert met zijn vleugels en op en neer gaat met zijn hoofd. Daarna is het een tijdje stil om vervolgens de voorgaande bewegingen weer te herhalen.  
 
 
 
 
Natuurlijk is er ook gedacht aan de verlichting van dit spookhuis. In de linker toren komt een lampje te hangen die door de twee ramen doorschijnt. Later worden er onder de aap nog stophoutjes geplaatst. Daarom zweeft de aap nu nog boven mijn bureau. Dit aap heeft de meeste bewegingen en gaat hopelijk de Preistertjes het spookhuis in lokken.

 
En weer eventjes een overzichtsfoto van de Roller Ghoster. Nieuw zijn de vleugels van de duivel en Quasimodo in de rechter toren. De pop met de bochel van 'De klokkenluider van de Notre Dame'. Later komt er nog een tweede Quasimodo die klimmend naar de klok gaat, maar dat lees je later in dit bouwverslag!
 
 
Naast dat de linker toren is afgewerkt heb ik ook gewerkt aan de achterkant. het 'zijl' is bruin geverfd.

 
En zo ziet dat er in het donker uit. Het licht schijnt mooi door de ramen en doorgangen. Hierdoor kan je goed de decoraties en de lift zien.
 
 
 
En zie je het verschil met de vorige overzichtsfoto? De rechtertoren, waaronder het kleine torentje en de decoraties.
 
 
Zoals ik al eerder aangaf hierdoor komt er een tweede Quasimodo aan dit spookhuis. Door middel van deze constructie komt dit klimmende poppetje met de bekende bochel te hangen.
 
 
Ook de kassa is gearriveerd! Net zoals het kleine gele monstertje.

 
De constructie kon ik daarna plaatsen op de rechter toren. De constructie laat Quasimodo hangen en zorgt voor de begeleiding van het bewegende draadje. De gaten in de decoraties worden later opgevuld met klimop.
 
 
 
Het was even een piele-piele-werk maar alle letters zijn er gelukkig heel uitgekomen. De twee delen zijn niet langer dan vier centimeter.
 
 
Quasimodo heeft toch wel de moeilijkste beweging van alle figuren. Het figuur beweegt in stapjes naar boven. Om de klimmende beweging te krijgen heeft dit figuur een aparte motor nodig die van richting kan wisselen. Hieronder is een testfilmpje te zien van Quasimodo;

 
Na een kleine pauze ben ik daarna verder gegaan met het opstap gedeelte. In dit gebied stappen de passagiers in en uit de karretjes.
 
 
Ik heb het gemaakt in twee gedeeltes, anders krijg ik het niet op z'n plek! Te zien is de rails, de wachtrij en aan de rechterkant het uitstap gebied. Daartussen staat de kassa.

 
Ook het balkon is aan de beurt. Het balkon heeft een holle binnenkant waar de draadjes van de lampjes verstopt zitten. Aan de onderkant komen rode lampjes, aan de bovenkant oranje en witte en eentje die later in de kassa verdwijnt.
 
 
Het hekwerk heeft in het echt een moeilijk motief om na te maken. Toch heb ik dat geprobeerd en gelukkig is het gelukt! Het geraamte is gemaakt van polystyreen strips en de echte kleine spijltjes zijn gemaakt van een dun zilverdraad.
 
 
Een detailfoto. Klein? ja best wel toch? Dit geheel wordt later in de kleur zink gespoten.


 
Het opstapplatform is klaar. Naast het hekwerk heb ik ook de steunen van het balkon geplaatst.

 
Een test van de lampjes. Gelukkig doet alles het nog en hoeft er niks meer worden opengebroken. Daarna heb ik alles in de kleur zink gespoten, dat is een matte zilver kleur, en de rails met de hand rood geverfd.
 
 
 
Ook de decoraties zitten op het opstapplatform. Dit is het zelfde steenmotief als de rest van het spookhuis.
 
 
Het balkon heb ik daarna geplaatst. Hier zitten ook de decoraties op om de dubbele bodem te verbergen. Het spookhuis is nu bijna zo goed als klaar. Nu moeten alleen nog de gondels, het hekwerk en enkele kleine details gemaakt worden.
 
 

 
Het hekwerk en de uilen staan nu op het balkon ook is de attractie een millimeter opgehoogd door het stophout. Verder heb ik nog gewerkt aan een aantal bewegingen zoals die van de vogel en de aap.
 
 
Natuurlijk verdient de achterkant ook de nodige aandacht. Het dak heb ik geplaatst en zo gemaakt dat ik nog makkelijk in de attractie kan om bijvoorbeeld het mechanisme te onderhouden.
 
 
 
Ondertussen zijn alle onderdelen wit gespoten en zijn er nog enkele deco's geplaatst op de trailer, zoals het nummerbord.
 
 
 
Het 'zijl' is ook bruin geschilderd. Het hoogte verschil tussen de twee trailers is nu ook goed zichtbaar. De rechter trailer (hier links) is in het echt iets hoger dan de linker (hier rechts).

 
Deze stellage komt achter de rechter torens te staan. Tijdens het transport liggen hier diverse onderdelen zoals rails en platen van het uitbouwtje. Dat uitbouwtje heb ik ook gebouwd en bruin geverfd.
 
 
Hier dus!
 
 
Dit figuur komt achter het raam te staan die steeds open en dicht gaat. Veder ben ik begonnen met de karretjes van de attractie. Dat is tenslotte het belangrijkste onderdeel van dit spookhuis.
 
 
De karretjes.
 

 
Ook is het laatste figuur gemaakt, de vogel die aan de linker toren hangt die water spuit als je het balkon op komt.
 
 
Op de overzichtsfoto kan je zien dat de karretjes in het opstap gedeelte zijn geplaatst.



De kassa heeft een stukje traanplaat gekregen en de eerste klant.

 
Ook heb ik aan de achterkant nog het nodige werk gedaan. De stangen die de figuren en façade goed bij elkaar houden zijn geplaatst. Met het plaatsen van het laatste figuur en de stangetjes aan de achterkant is het spookhuis zo goed als klaar.
 




3 opmerkingen:

Heb je een vraag of een leuke opmerking?
Plaats het in het reactieformulier!